MINGGU 2 :
Sistem Kepercayaan dan
Institusi Agama
-Agama Hindu dan Buddha
-Agama Confucianisme
- Agama Islam
PERBINCANGAN 1 :
AGAMA HINDU DAN BUDDHA MEMPUNYAI PENGARUH YANG BESAR DALAM MENCORAKKAN PEMERINTAHAN MASYARAKAT ASIA. BINCANGKAN.
Agama disifatkan sebagai sistem kepercayaan dalam sesebuah masyarakat. Pendapat lama menyebut bahawa agama adalah satu kepercayaan mengenai kerohanian. Agama juga dilihat sebagai satu bentuk sikap, idea, kepercayaan dan perlakuan terhadap kuasa-kuasa supernatural yang wujud dalam konsep tuhan dewa-dewi, kuasa halus, hantu dan sebagainya. Secara keseluruhannya, masyarakat Asia telah mengamalkan pelbagai bentuk agama dan kepercayaan. Namun begitu, agama Hindu dan Buddhalah yang paling banyak mempengaruhi masyarakat Asia terutamanya dalam sistem pemerintahan masyarakaat Asia. Agama Hindu merupakan salah satu daripada agama utama di dunia yang telah lama bertapak di Asia Tenggara. Malah agama hindu adalah agama besar dunia yang terawal di Asia Tenggara. Agama Hindu berasal daripada India. Perkataan Hindu berasal daripada perkataan ‘Sindhu’ yang berkaitan dengan Sungai Indus. Terdapat dua mazhab yang penting dalam dalam Agama Hindu iaitu Mazab ‘gairisme’ yang menyembah Dewa Siva’ dan Mazhab vaishnavisme yang menyembah Dewa Vishnu. Penganut hindu percaya kepda jelmaan tuhan. Menurut mereka, terdapat tiga jelmaan tuahan Dewa Brahma ( Dewa pencipta), Dewa Vishnu ( Dewa pelindung) dan Dewa Siva ( Dewa pemusnah) Dewa jelmaan ini dikenali sebagai Trimurti ( tiga penjelmaan). Selain itu ajaran hindu adalah berasaskan empat kitab atau veda iaitu Reg veda, yajur veda,Atharva veda dan sama veda. Penganut agama hindu percaya kepada hokum karma dan kelahiran semula. Hukurm karma ialah nasib seseorang yang ditentukan berdasarkan perbuatan-perbuatan atau karmanya pada masa kehidupannya sebelum itu. Sekiranya karma seseorang itu baik dan mulia, apabila dia mati kelak dia akan menjelma semula dalam kehidupan baru yang lebih baik dari yang sebelumnya. Matlamat hidupp penganut agama hindu ialah mencapai nirvana iaitu sesuatu keadaan dimana seseorang itu tidak akan dilahirkan semula ke dunia ini tetapi akan bercantum dengan alam semesta atau Dewa Brahma. Manakala Agama Buddha yang muncul di Asia Tenggara dan China adalah berasal daripada India. Asas ajaran Buddha adalah melalui ‘ empat kebenaran mulia’ yang diterima oleh ‘Sidharta Gautama’ dibawah pokok ‘Bo’ di Boghaya, India, Agama Buddha yang diamalkan di Asia Tenggara terbahagi kepada dua Mazhab iaitu Hinayana dan Mahayana’ Mazhab Hinaana diamalkan di Burma, Siam, Indo – China dan Sri Lanka. Manakala Mazhab Mahayana diamalkan di Jepun dan China. Antara kedua-dua mazhab ini, mazhab Mahayana mempunyai lebih ramai pengikut antara lain,agaran Buddha menyentuh tentang konse. ‘ahimsa’ iaitu sikap anti kekerasan atau keganasan ke atas mana-mana mahluk di dunia ini. Dasar ini telah diamalkan oleh Maharaja Asoka dalam pemerintahannya seerta oleh Mahatma Ghandi dalam perjuangannya menuntuk kemerdekaan British di India. Dalam bahasa Sanskrit, Mahayana bermakna, Kenderaan Agung, mazhab ini berkembang dengan meluas di China. Korea Jepun, Tibet, Indo – China dan Taiwan. Penganut Mazhab Mahayana melaksanakan lebih banyak amalan-amalan asas ajaran Buddha serta meneroka lebih banya isu-isu falsafah, daripada Mazhab Mahayana ini muncul kelompok-kelompok mazhab kecil lain seperti Madhymika dan Vijhanarada di India serta Pure land Buddhism dan zen di luar India. Dalam sistem pemerintahan kerajaan-kerajaan awal asia tenggara menampakkan pengaruh kebudayaan Hindu dan Buddha yang amat ketara. Mengikut agama ini Raja meruakan ketua kerajaan seterusnya berkuasa mutlak di atas segalanya. Ini kerana Raja dianggap bayangan tuhan atau deva Raja ( Dewa sakti) serta merupakan wakil tuhan di bumi. Oleh kerana itulah Raja mempunyai kedudukan yang mulia serta mempunyai kuasa mutlak dalam segala urusan pemerintahan dan keagamaan. Justeru itu, agama Hindu dan Buddha ini telah memberikan kedudukan yang terata sekali di kalangan susun lapis masyarakat. Di Burma, Thailand, dan Indo – China pengaruh Buddha Theravada telah diamalkan dalam sistem pemerintahan . Pengaruh Buddha Theravada banyak diamalkan disitu kerana kedudukan yang penting dalam menentukan kebahagiaan kehidupan di dunia dan di dunia akan datang. Sifat ketuhanan ini membolehkan Raja dihormati dan ditaati. Contohnya di Burma, Raja merupakan tunggak penting dalam pentadbiran yang berasaskan pada pengkelasan buruh, kedaulatan yang terhasil daripada pengaruh ajaran Hindu dan Buddha. Manakala di Siam Raja berkuasa mutlak terhadap semua yang ada di bumi. Raja menjadi pelindung rakyat dan penaung kepada Buddhisme. Selain itu dalam masyarakat tradisional Asia Tenggara dan Asia Selatan. Golongan agama mempunyai kedudukan yang sangat tinggi dalam pentadbiran. Malah menurut kepercayaan masyarakat India. Golongan pendeta mempunyai taraf yang agak mulia daripada raja itu sendiri. Malah menurut kepercayaan masyarakat India, golongan pendeta ini berperanan untuk menonjolkan kesakitan atau kekuatan atau kekuatan Raja melalui cerita-cerita dongeng, mitos atau legenda dengan tujuan untuk menanamkan keyakinan dan ketaatan rakyat kepada Raja. Lantaran itu Raja sering dikaitkan dengan unsure ketuhanan dan kesaktian dan dewa-dewa. Ini menyebabkan rakak menaruh keyakinan tidak berbelah bagi terhadap Raja. Seterusnya unsure ini berjaya menaikan taraf raja selapis lebih tinggi dari taraf rakyat. Ini akhirnya mewujudkan adat-adat di Raja seperti menyembah , daulat dan pelbagai peraturan semasa menghadap Raja. Sebagai contohnya di Burma rakyat perlu terikat dengan peraturan adat seperti menundukan keada dan membuka kasut ketika menghadap Raja. Bukan itu sahaja, pengaruh Agama Hindu dan Buddha yang memainkan peranan penting dalam system pendididkan di masyarakat asia terutamanya untuk memiliki sebuah jawatan dalam pentadbiran. Sebagai contohnya di Burma, seseorang yang menginginkan sebuah jawtan dalam pemerintahan, dia mestilah memasuki pendidikan Agama Buddha. Dengan ini jelaslah bahawa pendidikan Agama Buddha ini dapat melahirkan seseorang pemimpin yang terbaik dalam sebuah pentadbiran. Selain itu dalam kebanyakan pemerintahan masyarakat di Asia rakyak sering mengaitkan Raja sebagai lambang kesucian yang ditunjukan di Burma. Di Burma kawasan Istana dianggap suci oleh rakyatnya. Rakyat juga perlu terikat dengan peraturan seperti menundukan kepada dan membuka kasut ketika mengadap Raja. Ini ditambah lagi dengan pengumpulan gajah putih yang sering dikaitkan dengan cirri-ciri luarbiasa serta gajah dan negara semakin aman dan makmur. Gajah putih ini dianggap simbol kedaulatan segajat serta pengiktirafan kuasa Raja oleh kuasa-kuasa ghaib. Manakala di Siam pengumpulan gajah putih juga dijadikan sebagai lambang kesucian dimana ia merupakan simbol kebanggaan Raja. Bagi Agama Buddha ia turut mempengaruhi negara-negara di Asia Tenggara Burma dan Siam telah menjadikan agama Buddha sebagai agama rasmi dan mempunyai kedudukan yang amat kukuh kuil-kuil Buddha dan pembinaan patung-patung Buddha diperbuat daripada gangsa dan ini telah mendapat sokongan daripada kerajaan. Kesungguhan beragama merupakan factor perpaduan mesyarakat Burma, kepentingan rahib Buddha dalam pembentukan masyarakat turut berlaku dalam asek pemerintahan. Rahib Buddha bertindak sebagai penasihat kerajaan. Sangha merupakan pusat penting dalam gerakan nasioalisme di Burma Sangha bertindak melindung agama, adat dan kehiduan masyarakat. Dalam sistem pemerintahan masyarakat di Asia. Susun lapis masyarakat di asia lebih dipengaruhi oleh pengaruh Hindu dan Buddha,dimana masyarakat telah dibahagikan kepada beberapa lapisan iaitu golongan Brahmin, kasytria, raisya dan sudra. Golongan Brahmin merupakan golongan tertinggij dan terdiri daripada golongan pendeta dan golongan pemerintah. Dalam sistem pemerintahan di Myanmar, iainya adalah berasaskan agama Buddha Theravada. Ini dapat dilihat, melalui pembahagian Putera-putera Raja, Pemaisuri dan Menteri kepada timur, selatan dan barat yang berpusatkan singgahsana, jelas mencerminkan pengaruh kosmologi Hindu – Buddha. Begitu juga dengan pembahagian rakyat kerada diraja dan bukan diraja, kepada yang bertaraf, kepada yang bertaraf menteri dan bertaraf rendah, istaana dan desa, peribadi dan kerajaan dan keagamaan dan secular ada kaitan dengan pengaruh komologi Hindu-Buddha. Raja juga berperanan menjaga adat istiadat dan perayaan agama. Di Thailand susunan hierarki masyarakat Thai tradisonal dalam pemerintahan ini ditentukan oleh konsep-konsep agama Bun ( pahala) dan Bab (dosa). Perkembangan agama Buddha di Asia Timur lebih kepada Buddha Mahayana. Agama Buddha Mahayana ini digunakan untuk menenangkan masyarakat yang dalam kekeliruan. Pencapaian agama Buddha di China kemudiannya dikembangkan ke negara-negara lain seperti Korea dan Jepun. Pada abad ke 19, kedudukan agama Buddha di China adalah kukuh. Agama Buddha amat menekankan prinsip-prinsip kesetiaan kepada pemimpin. Ia telah mengembalikan kuasa sebenar Maharaja Jepun melalui doktrin falsafah yang menekankan betapa pentingnya mempunyai sistem kerajaan berpusat yang kuat. Agama Buddha telah diberikan status yang tinggi di Jepun. Kedudukan Agama Buddha sebagaimana penting dijelaskan melalui daasar yang dilaksanakan oleh kerajaa. Kesimpulannya, Agama Hindu dan Buddha mempunyai pengaruh yang kuat terhadap masyarakat Asia. Ini dapat dilihat kepentingannya dalam masyarakat di sesebuah negara di asia khususnya sistem pemerintahan.
PERBINCANGAN 2 :
AGAMA MEMAINKAN PERANAN
PENTING PERJUANGAN NASIONALIS DI BURMA, INDONESIA DAN FILIPINA. BINCANGKAN.
KHAIRIAH BT. ABD. HAMID
Nasionalisme memberi makna melahirkan perasaan cintakan tanah air dalam
usaha untuk membentuk sebuah negara bangsa. Oleh itu, perkataan nasionalisme
berkait dengan dua perkara iaitu kewarganegaraan dan semanagt patriotik.
Kewarganegaraan menuntut perpaduan politik dan kedaulatan kemerdekaan, manakala
semangat patriotik pula bermakna cintakan tanah air. Dengan kata lain, nasionalisme
boleh dikatakan sentimen kesetiaan atau simpati yang mengikat sekumpulan
masyarakat menerusi institusi atau budaya yang sama untuk perpaduan di kalangan
mereka dan seterusnya mencapai pembentukan negara yang merdeka.
Semangat perjuangan
para nasionalis di Asia dibangkitkan dengan lebih bersifat massa oleh pelbagai
faktor. Antara faktor awal yang memainkan peranan ini ialah agama yang telah
berjaya mengikat perpaduan kelompok. Agama telah memainkan peranan penting
dalam perjuangan nasionalisme terutamanya di Burma, Indonesia dan Filipina.
Pengaruh golongan agama ini berjaya membangkitkan semangat nasionalisme di
kalangan masyarakat pribumi.
Di Burma, perkembangan
awal kebangkitan semangat nasionalisme adalah berlandaskan agama dan diterajui
oleh golongan agama. Golongan agama merasa tercabar dengan kemasukan
pentadbiran British dan penyebaran agama Kristian di Burma. Penglibatan
golongan agama ini boleh didasarkan atas dua sebab. Pertama, peranan ketua
hierarki agama, Thatnabaing dalam urusan agama diketepikan oleh pihak British.
Hal ini menyebabkan golongan agama terutama para pongyi tidak berpuas hati dan
bertindak atas pertimbangan sendiri. Semangat perjuangan para pongyi (sami-sami
Buddha) dilihat dengan jelas antara tahun 1916 hingga tahun 1935, disebabkan
oleh kemerosotan pengaruh sangha (komuniti sami-sami Buddha) dan
sekolah-sekolah agama Buddha di bawah pentadbiran British. Oleh itu, golongan
ponyi merasa terpanggil untuk menegakkan semula pengaruh mereka dan agama
Buddha dalam masyarakat Burma. Kedua, menjelang tahun 1900, penyerapan nilai
dan teknologi Barat secara beransur-ansur merosakkan pengaruh agama Buddha
dalam masyarakat Burma. Sekitar tahun 1921-1929, pongyi-pongyi yang berpolitik
menguasai perjuangan nasionalis apabila mereka menjalankan perjuangan mereka
melalui Majlis Umum Sangha Sametggi (GCSS). Pongyi-pongyi bergiat dalam politik
hasutan. Contohnya seperti taktik-taktik ketidak-kerjasamaan Gandhi,
pemboikotan pembayaran cukai, tentangan terhadap pengajaran-pengajaran Kristian
kepada kanak-kanak yang baeragama Buddha serta keganasan dan taktik-taktik
ugutan U Ottama mengulami pergerakan nasionalis dengan cara hidup orang-orang
beragama Buddha. Tindakan ini telah menukarkan pergerakan nasionalis menjadi
satu pergerakan menjadi satu pergerakan yang disukai ramai. Peranan pongyi
adalah amat penting kerana nasionalis-nasionalis Burma bergantung kepada
sokongan pongyi ekoran pongyi telah menawan sokongan masyarakat luar bandar.
Penyerapan nilai dan
teknologi Barat dalam masyarakat Burma amat dibimbangi oleh golongan agama
kerana khuatir Buddha akan terjejas. Meraka berusaha memulihkan kepercayaan
terhadap agama melalui beberapa pembaharuan termasuk galakan yang dapat
membangkitkan semangat nasionalisme. Antara usaha pembaharuan agama dan penyemarakan
sentimen nasionalisme dilaksanakan melalui pembentukan persatuan yang
berasaskan agama sebagai matlamat perjuangan. Salah satu pertubuhan agama yang
aktif dalam penyebaran sentimen nasionalisme ini ialah Persatuan Pemuda-pemuda
Buddha (Buddha Bhata Kalyana Yuma Athin) atau lebih dikenali sebagai Young Men
Buddhist Association (YMBA) yang ditubuhkan pada tahun 1906.
YMBA diasaskan oleh
sekumpulan peguam muda dari Universiti Rangoon (Yangoon) antaranya seperti U Ba
Pe, U Ba Dun dan U Saw. Pada peringkat awal, kegiatan YMBA ialah tertumpu
kepada soal agama, selain daripada aspek pelajaran, pembaharuan sosial,
peningkatan kesusasteraan dan kebudayaan. Unsur agama jelas dilihat dalam
perjuangan mereka menerusi slogan yang digunakan, “Buddha Penyelamat Kita dan
Raja”, untuk memperjuangakan agama, sosial, politik dan ekonomi mereka. YMBA
mula aktif pada tahun 1917, apabila pucuk pimpinan pertubuhan itu jatuh ke
tangan pemimpin nasionalis yang lebih berfahaman radikal seperti U Thein Maung,
U Chit Hliang dan U Ba Pe, berbeza dengan pimpinan sebelum ini yang bersifat
sederhana. Kewujudan pemimpin yang berfahaman radikal menyebabkan mereka
kembali membangkitkan isu kasut yang kuat. YMBA merasakan British tidak mahu
melayan tuntutan mereka agar menghormati agama masyarakat pribumi. Hali ini
jelas diperlihatkan oleh para pelawat British yang mencemar dan melanggar
peraturan kuil dengan tidak mahu membuka kasut mereka apabila memasuki kuil.
Ini dianggap sebagai satu penghinaan ke atas kesucian rumah ibadat masyarakat
Burma. “Masalah kasut” menjadi satu agenda utama dalam persidangan YMBA yang
diadakan pada tahun 1917, namun tuntutan tidak dilayan kerana British memandang
ringan hal tersebut.
YMBA sedar bahawa
tuntutan mereka akan menjadi lebih berkesan, jika ia mendapat suara ramai dan
bersifat kebangsaan. Oleh itu, YMBA berusaha meluaskan kegiatan mereka bukan
sahaja di bandar malahan di luar bandar. Hasilnya, pada tahun 1920, terdapat
kira-kira 6000 buah persatuan di peringkat kampung yang memberi sokongan kepada
YMBA. Salah satu isu yang dipropagandakan oleh YMBA untuk mendapat sokongan
rakyat ialah melalui sentimen agama berhubung dengan “masalah kasut”.
Perkembangan pesat YMBA memberi kesan kekuatan kepada persatuan ini sebagai
badan pergerakan nasional, hingga menyebabkan beberapa tuntutan awal dan utama
YMBA yang terpaksa dilayan oleh kerajaan ialah “masalah kasut”. Kerajaan telah
mengambil tindakan mengenakan undang-undang dan bertolak ansur dengan golongan
agama. Kerajaan telah mengisytiharkan larangan memakai kasut di dalam kuil.
Pada bulan Disember
1930 pula, berlaku Pemberontakan Tharawaddy atau dikenali juga sebagai
Pemberontakan Saya San kerana ia dipimpin oleh Saya San yang merupakan seorang
bekas sami Buddha tetapi berfikiran politik. Saya San dilahirkan di Shwebo
adalah bekas sami, ahli jawatankuasa kerja Unit So Thein, cabang GCBA dan
bomoh. Gerakan Saya San dikaitkan dengan pemulihan kembali keseluruhan
alat-alat diraja dan agama Buddha dan animisme. Saya San diarahkan oleh So
Thein GCBA pada akhir tahun 1920-an menyiasat aduan rakyat mengenai cukai
tanah, hutang petani dan larangan mengambil hasil, seperti buluh dan kayu api
di hutan simpanan. Setelah menyerahkan laporan pada tahun 1928, Saya San
meletakkan jawatan dalam So Thein GCBA dab secara rahsia mengendalikan
pertubuhan untuk melancarkan kebangkitan. Gerakan awal Saya San adalah
rancangan membunuh Pesuruhjaya British Bahagian Pegu. Kebanyakan pengikut Saya
San adalah pongyi yang terlibat dalam politik dan bergiat melalui Wuthanu
Athins. Bentuk politik agama dalam perjuangan Saya San terserlah daripada
sumpah yang diwajibkan kepada semua ahli Galon. Antara lain ahli Galon
menyatakan yang mereka adalah diikat sama untuk menghalau semua kafir sehingga
mereka bebas daripada pemerintahan British. Setiap ahli juga bersumpah akan
mengikut perintah pemimpin Galon dan dengan itu agama mereka akan selamat
daripada orang kafir. Sebelum kebangkitan Saya San meletus Durbar berlangsung
di Tharrawaddy. Pemangku Gabenor, Si J.A Maung Gyi menolak permintaan orang
ramai mengurangkan cukai. Kebangkitan Saya San meletus pada 22 Disember 1930.
kira-kira 1500 orang datang berkumpul dan jumlah ini bertambah sekali ganda
kemudiannya. Kumpulan Galon ini memiliki kira-kira 30 laras senapang. Mereka
melancarkan serangan ke atas balai polis, ketua kampung yang enggan
bekerjasama, orang Cina serta India. Pejabat perhutanan menjadi sasaran utama
mereka. Enam puluh pegawai perhutanan termasuk seorang Eropah terbunuh.
Kira-kira 100 buah rumah kakitangan perhutanan dibakar. Ini adalah menepati
tujuan asal pemberontakan iaitu bagi mendapatkan semula tanah daripada
penguasaan ceti-ceti India. Mereka juga mahu menggulingkan pemerintahan British
dan memulihkan kembali keagungan agama Buddha di kalangan masyarakat pribumi.
Walau bagaimanapun, pemberontakan ini akhirnya dapat dipatahkan. Saya San telah
ditangkap dan dijatuhkan hukuman bunuh pada tahun 1931. Namun demikian,
pemberontakan ini telah menyemarakkan lagi semangat kebangsaan di kalangan
rakyat Burma. Buktinya, pada 4 Januari 1931, seorang pongyi yang datang dari
markas Saya San melancarkan kebangkitan di Yamethin, Burma Tengah akibat
pemilikan tanah oleh golongan ceti secara melampau.
Di Indonesia, walaupun
penduduk Indonesia dipisahkan oleh kedudukan geografi yang luas dan mempunyai
penduduk pelbagai bangsa dan budya tetapi kehadiran Islam membantu penduduk
Indonesia bersatu untuk menentang kehadiran Belanda di negara itu. Lebih
daripada 90% penduduk Indonesia adalah beragama Islam dan ikatan Islam umpama
rantai besi yang mengikat perpaduan bangsa Indonesia. Oleh itu, munculnya
persatuan-persatuan unsur Islam sebagai teras perjuangan bangsa Indonesia
seperti Sarekat Islam, Muhammadiyah dan Nahdatul Ulama. Sarekat Islam, misalnya
mempunyai pengikut Islam yang ramai dan menjadi ancaman kepada pemerintahan
Belanda pada tahun 1920-an.
Pada akhir abad ke-19,
bilangan pelajar-pelajar Islam Indonesia yang melanjutkan pelajaran ke Timur
Tengah semakin bertambah. Mereka ini menerima pengaruh daripada gerakan
Reformis Islam di Timur Tengah. Di Timur Tengah, mereka menerima ajaran-ajaran
Islam yang lebih progresif serta mendapat inspirasi daripada
peristiwa-peristiwa yang berlaku di negara-negara Islam. Sebagai contohnya, di
Mesir mereka mendapati orang-orang Mesir bergerak maju menuju kepada
pembaharuan fikiran dalam Islam seperti Syed Jamaludin al-Afghani dan Sheikh
Muhammad Abduh.
Gerakan ini
memperjuangkan konsep Pan-Islamisme (penyatuan dunia Islam bagi menentang
perluasan kuasa Barat) dan membebaskan agama Islam daripada kepercayaan kuno
yang tiada kaitan dengan ajaran Islam. Beberapa nasionalis yang mendapat
pengaruh pergerakan Muhammad Abduh di Mesir telah menubuhkan pertubuhan
Muhammadiyah untuk menegakkan kekuatan umat Islam daripada ancaman pengaruh
asing yang melemahkan Islam serta dapat melawan penjajah yang beragama
Kristian.
Pejuangan nasionalisme
di Indonesia disemarakkan lagi dengan penubuhan Sarekat Islam pada tahun 1912
di bawah pimpinan Haji Omar Said Tjokroaminoto. Antara tujuan penubuhan sarekat
ini ialah untuk memajukan kebajikan bangsa Indonesia dan menyebarkan agama
Islam dan bentuk yang lebih sejati kepada seluruh rakyat Indonesia supaya dapat
menyaingi agama Kristian. Sarekat Islam telah mempergunakan agama Islam sebagai
lambang penyatuan dalam usaha-usahanya untuk menentang kaum-kaum asing dan
pengaruh mereka di Indonesia. Pendekatan seperti ini telah menarik minat ramai
orang Indonesia terutamanya golongan santri dan reformis Islam yang dipengaruhi
oleh Gerakan Reformis Islam di Timur Tengah. Orang Islam di Borneo dan Sulawesi
menganggap pembentukan Sarekat Islam sebagai langkah pertama melancarkan
peperangan suci menentang orang Belanda.
Tindakan Sarekat Islam
bukannya semata-mata disebabkan ia memperjuangkan hak politik bagi rakyat
Indonesia tetapi juga suara lantangnya mengkritik kerajaan Belanda dalam
pelbagai bidang. Sebagai contohnya, Sarekat Islam menuntut agar kerajaan
Belanda menghapuskan sistem diskriminasi dalam pendidikan dan menuntut
pendidikan percuma untuk kanak-kanak Indonesia yang berumur 15 tahun ke bawah.
Dalam bidang ekonomi pula, kerajaan digesa untuk memiliknegarakan industri
penting seperti kilang-kilang tekstil, perusahaan kertas dan industri besi.
Dengan itu, rakyat mula melihat Sarekat Islam sebagai punca penyelesaian
masalah-masalah sosisoekonomi mereka.
Nasionalisme Filipina
pula telah bermula sejak pertengahan abad ke-19. Sebelum tempoh itu, selama dua
abad, berlaku tidak kurang daripada 100 penentangan terhadap Sepanyol yang
menakluki Filipina. Kebanyakannya bertujuan mengembalikan kebebasan kumpulan
atau suku kaumyang tertinda oleh tindakan tidak adil Sepanyol sama ada dalam
aspek agama, sosiobudaya, pentadbiran atau ekonomi. Kehadiran Kristian menjadi
pendorong kepada penduduk Filipina bersatu dan mula memandang diri mereka
sebagai satu golongan masyarakat. Dengan kata lain, agama Kristian dianggap
sebagai simbol perpaduan rakyat Filipina untuk membangkitkan perasaan perpaduan
dan nasionalisme. Contohnya, layanan buruk oleh paderi Sepanyol juga memberi
semangat kepada rakyat Filipina memberontak. Diskriminasi sering dilakukan oleh
paderi Sepanyol yang disebut sebagai Paderi Regular, terhadap paderi Filipina
yang disebut sebagai Paderi Sekular. Malahan, Paderi Sekular dipandang rendah
dan menafikan mendapat jawatan penting dalam pentadbiran gereja. Paderi Regular
juga lebih suka mengumpul harta daripada berkhidmat dengan penduduk tempatan.
Sebagai satu paradoks
atau gerakan bertentangan dengan unsur perpaduan, penyebaran agama Kristian,
pentadbiran bercorak sentral dan birokrasi berhierarki dari peringkat kampung
hingga ke kota pentadbiran di Manila menggalakkan unsur kesatuan daerah dan
penduduk Filipina. Pemelukan agam Kristian oleh orang Filipina menyebabkan
mereka merentasi masalah sperti perbezaan kaum, keturunan, wilayah dan lain-lain.
Dengan pemelukan agama Kristian, orang Filipina kini memandang diri mereka
sebagai satu golongan masyarakat. Kemunculan identiti dan semangat nasionalisme
ini banyak didorong oleh perubahan persekitaran sosioekonomi dan politik dalam
kawasan dan di luar kawasan Filipina. Punca perubahan tersebut berkait rapat
dengan tindakan Sepanyol membunuh tiga orang paderi ilustrado iaitu Mariano
Gomez, Jose Burgos dan Jacinto Zamora. Ketiga-tiga paderi ini telah menjalankan
gerakan yang dikenali sebagai Pengorbanan Gom-Bur-Za untuk menuntut hak
persamaan bagi paderi Filipina dan Sepanyol. Pembunuhan tiga orang paderi ini
dianggap sebagai titik permulaan pergerakan nasionalisme Filipina. Ini
disebabkan buat pertama kali lahir kebencian yang menyeluruh terhadap keganasan
dan ketidakadilan Sepanyol dalam soal keagamaan.
Penentangan menuntut
keadilan atau persamaan hak dalam bidang agama juga dapat dilihat pada
penentangan Apolinario de la Cruz (1840 hingga 1841) merupakan perjuangan
menuntut persamaan hak bagi rakyat Filipina dalam hierarki atau jawatan
kepaderian dan mengandungi unsur tuntutan politik. Cruz bertindak apabila
beliau tidak dibenarkan belajar di biara gereja katolik kerana pihak gereja itu
mengamalkan dasar menyekat orang Filipina menduduki jawatan penting dalam
urusan gereja. Sebagai tindak balas, Cruz membentuk pertubuhan agama yang
dikenali sebagai Confradia de San Jose. Pertubuhan ini tidak diiktiraf oleh
Sepanyol dan Sepanyol ambil tindakan untuk hapuskan pertubuhan itu apabila ia
semakin berpengaruh, khususnya di kawasan Tayabas. Cruz berjaya dibunuh oleh
paderi-paderi Filipina yang disyaki menyokongnya disingkirkan sehingga
mengurangkan jumlah paderi Filipina dalam organisasi gereja. Menjelang tahun
1871, hanya terdapat 181 orang daripada 792 pegawai gereja berbangsa Filipina.
Penentangan menuntut persamaan hak dilakukan oleh tentera berbangsa Filipina
dalam Dahagi Tagalog. Penentangan ini gagal memupuk perpaduan di kalangan
rakyat Filipina. Malah, tindakan Sepanyol memperalatkan sesuatu kumpulan orang
Filipina bagi menentang orang Filipina yang lain menyukarkan perpaduan di
kalangan orang Filipina. Walau bagaimanapun, tindakan Sepanyol memperbodohkan
serta menindas orang Filipina akhirnya menyedarkan mereka terhadap eksploitasi
dan ketidakadilan penjajah itu.
Agama Islam juga
dilihat sebagai sumber kekuatan dalam usaha masyarakat Filipina menentang
ancaman Sepanyol. Masyarakat Sulu di bahagian Selatan Filipina telah menjadikan
Islam sebagai tunjang penting dalam usaha mereka menentang Sepanyol. Sepanyol
yang menjalankan dasar penyebaran dakyah Kristian secara aktif menerima
tentangan hebat daripada Kesultanan Sulu sejak abad ke-16 lagi dan sepanjang
tempoh itu, kesultanan Sulu sering sahaja menjadikan Islam sebagai sumber
kekuatan dan penyatuan rakyatnya. ‘Perang Moro’ yang berlangsung sepanjang abad
ke-16 hingga abad ke-20 membuktikan hakikat ini. Malahan di kalangan pejuang
Moro telah timbul satu amalan yang disebut sebagai Juramentado iaitu
kesanggupan mengorbankan nyawa sewaktu berperang dengan Sepanyol.
Kesimpulannya, agama
turut menjadi landasan penting dalam menyemai semangat nasionalisme di kalangan
nasionalis. Kebangkitan semangat kebangsaan ini adalah satu langkah atau usaha
awal dalam membebaskan diri mereka daripada cengkaman penjajah dari aspek
sosial, politik dan ekonomi masyarakat pribumi.
PERBINCANGAN 3 :
AGAMA
MERUPAKAN ASPEK PENTING DALAM BERLAKUNYA PERTENTANGAN IDEOLOGI DI INDIA DAN
FILIPINA.BINCANGKAN.
NOR
AZLINA BINTI HARON
Agama merupakan aspek penting dlm
berlakunya pertentangan ideologi di India dan Filipina.Agama merupakan
kepercayaan kepada kuasa tertinggi yang menjadikan dan menguasai alam ini serta
dgn ajaran dan kewajipan yang berkaitan dgn kepercayaan itu.Manakala ,ideologi
pula merupakan aliran @ ajaran yang dijadikan dasar sesuatu pemerintahan @ yang
menjadi pegangan sesuatu parti politik.Sebenarnya ,terdapat beberapa punca
dalam bidang agama yang menjadikan agama sebagai aspek penting dalam berlakunya
pertentangan ideologi di India dan Filipina.
Di India, penglibatan pihak British
telah mencetuskan beberapa gerakan tentangan .Gerakan pertentangan ini pula,
disebabkan oleh pelbagai faktor.Antara faktor yang paling menonjol dlm
pertentangan ideologi ini ialah gerakan Faraidi,yang dipimpin oleh Haji
Shariatullah.Golongan ini yang dipengaruhi Wahabi menyatakan India bukan lagi
negara Islam (Darul Islam ) tetapi telah berubah menjadi negara perang.
Selain itu ,faktor agama yang
menyebabkan berlaku pertentangan ideologi ialah dalam sistem pendidikan .Ianya
dapat dilihat semasa pentadbiran Lord Dalhousie, beliau telah memperkenalkan
sis. Pendidikan Barat di India yang mana telah mencetuskan pertentangan
masyarakat pribuminya.Ini disebabkan masy.India beranggapan dan merasakan
pendidikan barat yang diperkenalkan oleh British ini adalah salah satu cara dan
percubaan untuk menyebarkan agama Kristian.Ia juga salah satu cara untuk
mengkristiankan masyarakat India.Masy. India menentang sistem pendidikan
ini kerana mereka bimbang akan dipengaruhi oleh agama Kristian.
Sementara itu,pertentangan ideologi
agama dr segi bahan yang digunakan dlm bidang ketenteraan telah menyebabkan
penduduk India bangun untuk menentang.I ni adalah akibat tentera India mendapat
tahu minyak yang digunakan oleh British utk membersihkan rifel telah dibuat
drpd lemak babi & lembu.Perubahan dlm tindakan British itu telah menghina
agama di India.Bagi masyarakat India yang beragama Islam lemak babi adalah
haram,manakala bagi masyarakat beragama hindu menganggap lembu adalah tuhan
mereka.Masyarakat India beranggapan British sengaja melakukan perkara ini utk
menghina agama mereka.Pasukan Peribumi ke-19 di Berhampur yg enggan menggunakan
rifel dibubarkan pd Mac 1857,sebelum meletusnya Dahagi India.Manakala Mangal
Pande drpd pasukan Peribumi ke-34 telah menembak sarjan mejar lalu dihukum mati
dan rejimen ini dibubarkan.
Di samping itu,terdapat
pertentangan agama antara orang Islam & Hindu. Petentangan ini berlaku
adalah disebabkan oleh akta pembahagian Benggala yg dikuatkuasakan pada tahun
1905.Menerusi akta ini ,Lord Curzon mencadangkan pembahagian Benggala kpd 2
wilayah iaitu Benggala Timur dan
Benggala Assam.Kump.sederhana dan radikal telah menentang akta ini kerana
British tidak mendapatkan cadangan @
pendapat drp orang Hindu.Kumpulan radikal ini telah
Mula memulaukan dan membakar
barangan buatan British. Hal ini telah mengakibatkan perpecahan dalam Kongres
Kebangsaan India.Selain itu ,pertentangan juga berlaku apb.pilihan raya Dewan
Perhimpunan Bahagian diadakan pada Julai 1946.Ini telah menyebabkan hubungan
ant.orang Islam dengan Hindu menjadi semakin tegang.Parti Kongres telah
memenangi kebanyakkan kerusi yang telah dipertandingkan .Hal ini telah menumpaskan
Jinnah dan menggesa orang Islam supaya mengambil tindakan langsung untuk
mencapai pembentukan Pakistan.Oleh itu, negara baru telah dibentuk iaitu
Pakistan di bawah pimpinan Mohammad Ali Jinnah.
Selain itu,pertentangan ideologi
juga wujud kerana penduduk India tidak dapat menerima teklnologi Barat yang
diperkenalkan British di India.Pembinaan
jalan keretapi dan telegraf disifatkan memberi ancaman kepada agama
Hindu dan kasta mereka.Segala pengenalan ini bercanggah dgn amalan lama
masyarakat India dan nenjejaskan cara hidup mereka.Dgnitu,mereka menyimpan
perasaan benci kpd British dan seterusnya turut serta dalam Dahagi 1857.Sikap
British juga mencurigakan orang Hindu dan Orang Islam yang bimbang melalui
perundangan sosial,British cuba membinasakan agama dan budaya.Pentadbiran
British juga mengakibatkan kemiskinan dan penderitaan yang lebih buruk kpd
penduduk India.
Di Filipina, sejak kedatangan
Sepanyol,orang-orang Sepanyoltelah membawa paderi-paderi dan para rahib yang
bertujuan untuk mengkristiankan masyarakat Filipina.Paderi dan rahib ini
terdiri drp pelbagai mazhab.Agama merupakan aspek penting dlm berlakunya
pertentangan ideologi di Filipina. Ini dapat dilihat apabila paderi Filipina
mendapat layanan yang buruk daripada paderi Sepanyol.Dgn layanan yang buruk ini
secara tidak langsungtelah memberi semangat baru kpd rakyat Filipina untuk
memberontak. Diskriminasi agama juga sering berlaku diantara paderi Filipina
(paderi Sekular) dgn paderi Sepanyol (paderi Regular) di mana paderi Sekular
telah direndahkanmartabatnya & dipandang rendah oleh paderi regular.Paderi
Sekular ini tidak mendapat pegangan jawatan penting dalam pentadbiran gereja di
Filipina oleh paderi regular.Apabila hal ini berlaku,timbul rasa tidak puas
hati dikalangan masyarakat & paderi di Filipina.Kesan drpd rasa tidak puas
hati ini menyebabkan mereka menuntut keadilan & ini telah membawa kpd
kebangkitan paderi di Filipina seperti yg diperjuangkan oleh
Marino,Gomez,Jacinto,Zamora,Jose Guerena & Jose Burges.Perjuagan mereka
telah berakhir dgn hukuman bunuh kpd sebahagian drp mereka antaranya ialah
Jacinto pd 12.2.1872 oleh pemerintah Sepanyol.Paderi yg dibunuh ini telah
terlibat dlm Pemberontakan Cavite 1872.Kematian tiga orang paderi ini telah
menjadi sumber inpirasi @ daya penarik kpd penduduk & paderi Filipina lain
utk melakukan penentangan.Tindakan Sepanyol membunuh tiga org paderi Filipina
telah mencetuskan rasa tidak puas hati & perasaan benci masyarakat Filipina
terhadap Sepanyol.Mereka menyifatkan hukuman yg dikenakan terhadap lima paderi
tersebut adalah tidak adil.
Di samping itu agama Kristian juga
telah dijadikan oleh pemerintah Sepanyol sebagai alat utk menundukkan &
menindas penduduk peribumi di Filipina.Hal ini juga telah menyebabkan
diskriminasi berlaku dikalangan paderi & gereja.Archobiscop &
Bischop-bischop sering memandang rendah kpd paderi2 dan masyarakat peribumi di
Filipina.Paderi2 Filipina ini telah dibeza-bezakan drpd paderi Sepanyol.Ini
telah menyebabkan paderi Filipina bangun menentang Sepanyol.Selain itu paderi2
Sepanyol telah disanjung tetapi pd masa yg sama mereka telah menyalah gunakan
kuasa & kedudukan yg ada pd mereka.Ajaran agama telah dicampur aduk dgn
amalan duniawi, bagi memenuhi keperluan politik,ekonomi & sosial.Paderi
Sepanyol turut sebarkan agama & ajaran palsu.Mereka tlh melakukan pelbagai
skendal & perbuatan kotor yg tidak sesuai dgn sifat sbg seorang paderi.
Pada tahun 1892, telah berlaku
sekali lagi pertentangan ideologi di Carile di mana paderi Filipina tidak
berpuas hati terhadap Sepanyol yang tidak membenarkan mereka menunaikan
sembahyang. Apb. Hal ini berlaku ia telah menyebabkan berlakunya gerakan
menentang Sepanyol.Namun dlm pertentangan dan gerakan ini Sepanyol telah
berjaya mengatasinya.Sebahagian drp penduduk Filipina yg mengikuti pergerakan
ini telah dipenjarakan & ada yg dijatuhkan hukuman buang negeri.
Walaupun agama Kristian telah
menimbulkan dan merupakan aspek dlm pertentangan ideologi di Filipina ,namun
agama juga telah dianggap sebagai agama yg telah memupuk perpaduan di kalangan
masy. Filipina terutamanya masy.yg beragama Kristian.Sebelum ini penduduk
Filipina dipisahkan dgn ribuan pulau & menganut agama animisme yg
berbeza.Penentangan @ revolusi yg berlaku di Filipina sblm ini,adalah bersifat
regionalistik.Kehadiran Kristian menjadi pendorong kpd penduduk Filipina
bersatu & mula memandang diri mereka sbg . satu golongan masyarakat.dgn
kata lain agama Kristian dianggap sbg simbol perpaduan rakyat Filipina untuk
membangkitkan perasaan perpaduan & nasionalisme.
Wujud juga penentangan berkaitan
agama Islam dgn Kristian di Filipina. Islam dilihat telah membawa semangat
rasionalisme & intelektualisme bukan shj dikalangan istana
&keraton,malah telah meluas hingga babitkan kalangan rakyat.Masy.Sulu di
Selatan Filipina telah menjadikan Islam sbg tunjang penting dlm usaha menentang
Sepanyol.Islam dijadikan sumb.kekuatan & penyatuan rakyatnya.Perang Moro yg
meletus sepanjang abad ke-16 hingga abad ke-20 buktikan hakikat ini.Kesannya telah
membawa kpd amalan korbankan nyawa sewaktu keluar berperang dgn Sepanyol.
Kesimpulannya.jelaslah di sini
bahawa agama merupakan aspek penting dlm berlakunya pertentangan ideologi yang
berlaku di India dan Filipina.Ianya berlaku akibat rasa tidak puas hati kpd
penjajah terutamanya dlm aspek berkaitan bidang keagamaan.Namun begitu,agama
juga penting dlm usaha menyatupadukan penduduk dlm sesebuah negara yg berkenaan
@ terlibat supaya mencapai kemakmuran & keamanan untuk semua masyarakatnya.
No comments:
Post a Comment