BINCANGKAN SISTEM AGAMA DAN KEPERCAYAAN MASYARAKAT
DI ASIA .
Secara
keseluruhannya, mskt asia tenggara, asia timur dan asia
sltn mengamalkan berbagai bentuk agama dan kepercayaan. Agama merupakan system
kepercayaan dan amalan dlm satu mskt. Agama juga dilihat sbg satu bentuk sikap,
idea, kepercayaan dan perlakuan terhadap kuasa-kuasa supernatural yg wujud dlm
konsep tuhan, dewa-dewi, kuasa ghaib atau halus, hantu dsbn. Selain itu agama
juga disifatkan sbg kebudayaan sejagat yg dikaitkan dgn upacara2 tertentu,
pantang larang dan org social.
Islam
merupakan agama yg berlandaskan cara hidup yg berteraskan kpd keesaan Allah,
rukun Islam, rukun iman serta mengenengahkan hub. Baik ant manusia dgn manusia
dan manusia dgn Allah. Dlm Islam juga terdpt konsep pahala dosa, syurga neraka,
dunia akhirat serta percaya kpd semua kejadian ada penciptanya iaitu Allah swt.
Selain itu, Islam juga mengamalkan konsep assyumul dlm pelbagai aspek yg
merangkumi semua bdg kehidupan sama ada politik.eko., social, budaya dan
pemikiran Islam sbg satu cara hidup. Islam juga mementingkan akidah dan syariah
yg menjadi teras dlm kehidupan penganutnya. Islam mula berkembang pesat di Asia
Tenggara menjelang abad ke-12 dan bertapak di Filipina ,
Indonesia , Brunei , burma ,
siam
dan Indo-China. Islam memiliki tpk dan kedudukan yg kukuh di AT. MSKT Islam tlh
memiliki satu system politik dam\n pemerintahan yg kukuh dan sistematik, satu
system perundangan yg berlandaskan ajaran islam, system eko. Yg baik dan system
social yg dinamik. Misalnya dlm konteks pemerintahan berlaku perubahan dimana
raja mula dianggap sbg pemegang amanah allah dan memiliki kedudukan yg tinggi.
Selain itu, raja juga dipercayai memiliki keramat dan daulat dimana rakyat yg
engkar akan perintah raja akan ditimpa tulah. Istilah raja juga diubah kpd
sultan. Penasihat sultan yg sblm ini digelar Brahmin tlh diubah kpd ulama dan
mufti. Dlm aspek eko. System eko. Berlandaskan hokum syarak diamalkan di mana
amalan riba adalah dilrg.manakala dlm konteks perundgan, udg2 islam tlh
memainkan peranan yg ptg dlm menentukan perjlnan hidup mskt agar mengikut
landasan yg dittpkan. Dlm udg2 isl;am hukum2 spt hudud, kisas dan takzir tlh
diperkenalkan bg menggantikan udg2 lama. Cthnya, dahulu apabila satu peristiwa
berlaku hukuman akan terus akan dijatuhkan atas perintah raja , ttpi stlh islam
diperkenalkan peranan saksi ptg bg menentukan samaada seseorg itu berslh @ tdk.
Spt tuduhan zina memerlukan 4 org saksi.
hal harta warisan pula tlh
menggunakan system udg islam dimana dr segi pembhagian harta tlh mengikut hukum
faraid.pihak yg berhak akan memperoleh harta secara adil tanpa penindasan. Di
filipina, islam tlh digunapakai oleh msktnya sbg landasan perjuangan bg
menentang penjajah. Kesultanan sulu sering menjadikan islam sbg sumber kekuatan
dan penyatuan rakyatnya. Di jawa, islam tlh dijadikan asas penyatuan mskt
sewaktu berlakunya perang jawa( 1825- 1830) yg dipimpin oleh pangeran dipo
negoro.
Islam juga turutberkembang di asia sltn. Buktinya ialah dgn penbentukan ker islam di
monggol dan delhi .
Kewujudan islam tlh mempengaruhi kehidupan penganutnya. Pengaruh ini dpt
dilihat dlm aspek eko, politik.social dan mskt. Dr aspek social, kehdiran islam
tlh melahirkan satu bentuk budaya iaitu budaya indo- islam(gabungan budaya
islam dgn tmptn). Cthnya dr sudut bhs dan senibina.
Di asia timur, islam mula bertpk kukuh
di wilayah yunan dan bhgian timur laut china. Islam yg merupakan agama terptg
di china tlh bawa kesan besar apabila budaya islam meresap dlm mskt cina.
Kombinasi kaligrafi islam dan china digunakan serentak. Selain itu, senibina
islam terutama yunan turut berasimilasi dgn senibina china spr yg terdpt di
masjid yinchuan
dan ningxia.
Agama kristian mula menampakkan pengaruhnya yg besar dlm sej di rantau
AT, AS dan A.Timur sejajar dgn kedtgan org eroah ke rantau ini. Ajaran ini,
mementingkan kasih syg dan pengampunan sesama manusia. Ajaran ini menganggap
tuhan itu penyayang, pemurah, pengampun dan pengasih. Agama ini tlh disebarkan
oleh penjajah melalui proses perdgang dan peranan mubaligh kristian.kedtgan
agama ini turuit mendtgkan ttgan drp mskt tmptn spt di Indonesia yg menyebabkan terjadinya
perang jawa.
Agama hindu
dikenali juga sbg “banatana- dharma” atau agama abadi. Ini krn agama ini
tdk miliki tarikh permulaan dan pengasasnya. Agama ini juga disifatkan oleh
sarjana barat sbg agama tertua di dunia dan berasal dr asia
selatan.
Teras kepercayaan agama hindu adalah berdsrkan hukum karma dan pembhgian
kasta. Hukum karma merupakan tindakan2 utk mencpai kehidupan slps mati jika
melakukan amalan2 dan berbakti sms hidup. Oleh itu, penganut agama ini
digalakkan utk berbuat baik sms hytnya. Dlm pembhgian kasta pula berdsrkan kpd
hierarki spt Brahmin, kesatria, vaisya, sudra dan harijan. Biasanya, harijan
tdk termasuk dlm kasta ini krn ia merupakan gol. Yg ke bwh sekali dan gol. Yg
tdk blh diusik krn kedaifannya. System kasta merupakan fenopmena yg biasa di India .
Ia dianggotai oleh kump.2 turun- temurun dan gol. Endogamous. Jika dilihat dr
segi varna
terdpt 4 kump. Kasta iaitu Brahmin, kesatria, vaisya dan sudra dan harijan
diletakkan diluar btsan kasta. Kump.2 ini terbhgi kpd jati2 atau kasta2 kecil
yg juga bersifat turun- temurun @ endogamous.kasta2 varna dan jati tlh disusun mengikut hierarki
dgn Brahmin yg tertinggi dan harijan yg terendah. Stp kasta varna dan jati memiliki pertalian tradisi dgn
1@ 2 pekerjaan. Pembhgian kasta juga berasaskan warisan keluarga bkn kpd
kebijaksanaan. Hub antara kasta2 juga diutarakan melalui gagasan kesucian dan
kekotoran. Idea2 keagamaan hindu tertentu spt samsara, karma, mokhsa, ahimsa
dan dharma. Samsara ialah perihal pusingan kelahiran, kematian dan kelahiran
semula. Karma pula ialah tindakan ke arah kebaikan. Mokhsa ialah perihal
membenaskan kewujudan mslah2 yg tdk ada penghujungnya. Manakala ahimsa pula
ialah merupakan satu dokrin tdk melakukan kekejaman. Ia memiliki kaitan dgn
karma. Dharma ialah tugas2 moral. Susunan hierarki dlm system varna
adalah ttp sepjg masa ttpi dlm system jati blh berubah mengikut peredaran masa.
Terdpt beberapa amalan yg berkaitan dgn system kasta iaitu sati . amalan sati
ialah janda kpd si mati perlu berkorban nyawa dgn membkr dirinya bersama myt
suaminya yg meninggal dunia. Selain itu, terdpt juga lrgan terhdp janda utk
berkahwin semula. Bg penganut yg memeluk agama lain pula akan dirampas hartanya
atau disingkirkan dr kasta. Perkahwinan ktk kanak2 juga berlaku di India .
Biasanya mereka ditunangkan sejak bayi lagi. Gol. Harijan memiliki trf yg begitu hina dan trfnya lebih
rendah drp hamba abdi sehingga mereka dihlg drp memasuki kuil, sekolah dan kws
kediaman kasta tinggi. Selain itu, harijan juga dilrg drp memiliki tanah atau
mengkaji kitab suci hindu. Amalan lain yg di amalkan oleh agama ini ialah
pembunuhan anak kecil perempuan. Ia berlaku bg mengelakkan drp menghdpi
kesulitan utk membyr mas kahwin atau mencari psgan dr kasta yg lebih tinggi.
Amalan perhambaan begitu sinonim dgn mskt asia
selatan. Pd kebiasaannya gol kasta rendah akan menjadi hamba gol berkasta
tinggi.
Selain drp itu, agama hindu juga memiliki
5 mazhab iaitu saivisme( menyembah dewa siva), vaishnavisme(menyembah dewa
Vishnu),ganapathy, saura dan sakhta( menyembah dewa sakti). Penganut hindu juga
percaya kpd 3 penjelmaan iaitu dewa brahma( dewa pencipta), dewa Vishnu( dewa
perlindung) dan dewa siva( dewa pemusnah). Mereka juga berpegang teguh kpd
kitab 2 agama terutamanya kitab veda yg terdiri drp rig veda, sama veda ,yajur
veda dan atharva veda. Kitab ini menyatakan bgaimana upacara2 keagamaan,
tafakur dbgnya harus dilakukan. Kuil2 juga menjadi elemen ptg dlm aktiviti
agama ini. Berhala2 dlm kuil bknlah semata2 seketul batu ttpi merupakan
perlembagaan kpd kekuasaan tuhan. Pd abad ke-19 dan 20 agama hindu menjadi
agama yg terptg di asia sltn. Kedtgan agama
lain tdk menggugat perkembangan agama ini. Perkembangan agama kristian
menyebbkan kelahiran gol. Reformasi sosio-keagamaan spt raja ramohan roy serta pertubuhan2 brahmo samaj dan arya samaj.Tokoh
terkenal India
iaitu mahatm,a Gandhi tlh memasukan elemen2 yg terdpt dlm agama ini semasa
pemerintahannya. Beliau tlh menekankan kembali ajaran hindu dan menyarankan
agar kehidupan diasaskan kpd kelembutan dan kekerasan harus dihlg. Agama ini
tlh tersebar ke AT berikutan penjajahan kuasa penjajah terutamanya british yg
tlh bawa masuk buruh India
utk tujuan ekonomi ke rantau ini. Penghijrahan secara beramai2 ini tlh
menyebbkan agama ini berkembang . penganut agama ini blh dilihat di burma , semenanjung Tm dan Indonesia terutamanya di pulau
bali.
Agama Buddha juga merupakan agama yg utama
di dunia. Ia diasaskan oleh siddharta gautama Buddha. Beliau tlh memperkenalkan
prinsip empat kebenaran yg mulia dan jalan lapan lapis dlm agama ini. Dlm
prinsip empat kebenaran yg mulia beliau menyatakan ke hidupan penuh dgn
kepahitan. Kepahitan dan kesengsaraan ini disbbkan oleh tuntutan nafsu. Utk
mengatasi kepahitan hidup mereka mestilah mengatasi nafsu. Cara utk menmtkan
kesengsaraan dan mengatasi nafsu adalah dgn cara jalan lapan lapis. Terdpt enam
perkara ptg yg terdpt jalan lapan lapis iaitu kepercayaan dan pengetahuan yg
baik, keinginan yg baik, pengucapan yg baik, makna kehidupan yg baik,pemikiran
yg baik dan pertapaan yg baik. Melalui jln ini seseorg penganut Buddha dpt
menikmatio nirvana dan membuang semua kesengsaraan. Pencapaian nirvana ini
memblhkan seseorg Buddha menjadi boddhisatva.
Di AT, burma
dan siam
tlh menjadikan agama ini sbg agama rasmi dan memiliki kedudukan yg kukuh
sehingga tdk dpt digugat oleh agama lain. Keptgan rahib Buddha dlm pembentukan
dankesatuan mskt turut berlaku dlm pemerinthan. Malah dlm byk keadaan, rahib
Buddha tlh di ambil oleh pemerintah sbg penasihat dlm kerajaan.selain itu,
keptgan agama ini dpt dilihat dgn perkembgan dlm bdg kesusasteraan. Di siam ,
terdpt dua tema yg menyatakan dlm kesasteraan uddha iaitu penceritaan kisah2
buddha sewaktu hidupnya serta kegemilangan pemerintahannya. Raja burma
tlh ambil konsep ini utk kukuhkan kedudukannya. Di AS, ajaran ini dilihat sbg
satu bentuk penentgan terhdp agama hindu.pencapaian Buddha di AS bersifat
terhad. Kegemilangannya berlaku pd pemerintahan asoka.
Di asia
timur, perkembgannya lebih didominasikan oleh agama Buddha Mahayana. Ia blh
ditemui di china, korea ,jepun
dan Taiwan .
Perbezaan yg nyata antara kedua2 mazhab ini ialah Buddha hinayana lebih
menekankan kehidupan secara bermskt. Sementara Buddha Mahayana menekankan
pencapaian dan tindakan ind. Dlm tentukan kehidupannya. Perkembgan agamaini di
jepun tlh di bawa dr china dan mendpt ttgan dgn agama Shinto. Utk atasinya,
patung2 shinto tlh dibenarkan dibawa masuk ke kuil2 buddha dan di anggap sbg
penjelmaan Buddha. Agama ini tlh beri sumbgan yg besar kpd kestailan politik
jepun krn agama ini amat tekankan prinsip setia kpd pemimpin dan tlh kembalikan
kuasa sbnr maharaja jepun. Agama ini juga menekankan prinsip persmaan hak serta
perpaduan sesama manusia.
Agama Shinto hanya terdpt di jepun shj. Mereka menyembah nenek moyang
dan alam s/ jadi dan menekankan maharaja sbg symbol keagungan dan
ketuhanan.penyembahan tertumpu kpd pelbgai jenis semangat yg digelar “kami”.ia
merupakan unsur yg ambil sifat s/jadi spt petir, langit dan bumi. Pemujaan
timbul drp perasaan menikmati dan menghargai kejadian alam drp ketakutan.
Mereka memiliki kesedaran yg tjm dan perasaan yg halus terhdp alam sekitar.
Shinto bukan agama yg miliki kepercayaan atau pengajaran yg teratur. Ia tdk
miliki falsafah @ pengajaran moral. Ia lebih kpd pembersihan dan kesucian.
Upacara pemujaaan adalah mudah hanya bertepuk tgn spy tarik perhatian dewa
dewi, tundukkan kepala dan beri penyenbahan. Ia juga tertumpu kpd pertumbuhan
dan elak pemusnahan. Utk galakan pertumbuhan
upacara berdoa dan berterima kasih diadakan pd musim menuai. Utk elak
pemusnahan upacara pembersihan dan keselamatan diadakan pd masa menghdpi
penyakit dan kematian. Upacara dijlnkan oleh ketua uji. Fungsi uji adalah sbg
peantaraan. Teras upacara Shinto ditujukan kpd pelihara kesucian dan kebersihan
drp dikotori oleh daki,penyakit, kematian dsbnya. Kesucian yg diutamakan adalah
dr aspek moral. Teras semua kepercayaan ditujukan kpd kesuburan. Bg mskt jepun,
agama ini dpt satukan mskt malah memainkan peranan dlm kebangkitan semangat
kebangsaan. Agama ini dijadikan sbg medium yg sgt berkesan dlm kebangkitan
perasaan taat setia kpd kerajaan dan raja. Agama ini juga tekankan bhw raja
miliki unsur ketuhanan dan harus dihormati. Kerajaan meiji tlh keluarkan satu
deklarasi yg mengumumkan bhw agama ini menjadi asas dlm dasar pemerintahan agama.
Confucianisme merupakan fhman dan bukan
agama. Ia berasal dr china. Fhman ini tlh menekankan perasan perikemanusiaan
terhdp org lain dan hg diri.menurut Confucius, kemanusiaan bererti keblhan
mengamalkanlima kebaikan di dunia iaitu budi bhs, kemurahan hati,amanah,rajin
dan baik hati. Fhman ini mengandungi tatasusila yg blh diamalkan oleh rakyat
dlm hub politik dan social. Confucius juga menggariskan lima
jenis perhbgan baik yg enetapkan peranan ind
dlm mskt. Perhbgan itu ialah pemerintah dgn rakyat, ibu dgn anak, suami dgn
isteri, abg dgbadik dan kwn dgn kwn. Corak pemerintahan juga perlu memiliki
ciri2 spt rakyat setia kpd raja, kerajaan lindungi rakyat, kepimpinan melalui
teladan danpegawai dipilih oleh berdsrkan peperiksaan awam. Fhman ini merebak
ke jepun, korea dan Vietnam .
Taoisme merupakan fnman berdsrkan ajaran
lao tze dan chuang tzu. Ajaran ini lebih tekankan keharmonian dgn alam semesta.
Ia cuba
menyatukan kehidupan manusia di dunia dgn peraturan alam semesta dan
keharmonian diantaranya. Perkara yg ideal bg penganut amalan ini ialah manusia
seharusnya bebas dr peraturan ciptaan manusia dan kehidupan secara sederhana.
Kerajaan yg paling berkesan bgpenganut taoisme ialah kerajaan yg paling sedikit
memerintah.
Mskt di AT, AS dan A. Timur turut menganut
kepercayaan animisme. Di AT, dikatakan hampir hampir seluruh penduduknya
mengamalkan kepercayaan ini dan tdk dpt dimusnahkan dgn kehdran agama lain.
Amalan shamanisme dan pemujaan benda2 ghaib terus berlaku. Di kemboja, msktnya
percaya kewujudan benda ghaib yg akan pengarui kehidupan harian mereka. Makhluk
serta nenek moyang ini di kenali sbg Neck Ta yg wujud dlm bentuk roh2 tnh yg
berkuasa. Ini menyebabkan mereka amalkan upacara ritual tertentu dgn hrpan tdk
diganggu oleh makhluk ini .
Di Asia Timur, spt china mereka percaya
bhw tuhan2 mereka kuasai semua kehidupan manusia serta blh sebabkan bencana
alam spt kemarau, banjir dan wbk penyakit. Mereka percaya nenek moyang mereka
blh pengaruhi dlm kehidupan seharian mereka. Org cina dpt pertolongan drp nenek
moyang mereka utk dptkan ramalan atau pedoman sblm lakukan satu pekerjaan.
Mereka juga gunakn khidmat pendeta cina. Pendeta gunakan tulang nujum yg akan
dihempaskan ke lantai. Mereka akan buat ramalan drp pecahan2 garisan pd tulang itu.
Kesimpulannya, sejarah sosual mskt di AT,
AS dan A.Timur memperlihatkan bhw agama merupakan satu elemen yg ptg dlm mskt.
Ia bukan sekdr percaya bhw wujud satu kuasa agung yg mencipta kehidupan manusia
ttpi dlm masa yg sama ia melambangkan satu bentuk pencapaian kerohanian yg
membentuk tamadun dan sejarah di rantau tersebut.
No comments:
Post a Comment