PERBINCANGAN 8 : BINCANGKAN PERANAN YANG DIMAINKAN OLEH GOLONGAN INTELEKTUAL DAN AGAMA
DALAM MENCETUSKAN KESEDARAN NASIONALISME
MSKT ASIA.
NORKAMALAH BINTI HJ SULAIMAN
Awal abad ke-20 merupakan zaman gerakan
kesedaran nasionalisme di negara2 di Asia. Ini adalah tindakbalas drp
perubahan2 yg dilakukan oleh penjajah dr pelbagai aspek(P,E,S). Istilah
nasionalisme merujuk kpd negara dan bangsa. Ia bertujuan utk menegakkan
kebebasan individu @ negara dr kokongan dan penindasan pihak penjajah. Oleh
itu, sejak perang dunia ke-2 nasionalisme memjadi faktor utama utk menentang
penjajah.Dgn ini tdk dpt dinafikan lagi bhw peranan golongan intelektual dan
agama amatlah penting dlm mencetuskan kesedaran nasionalisme di klgn mskt Asia.
Golongan intelektual ini tlh membekalkan kepimpinan bg gerakan kesedaran
dan tlh membawa negara mereka ke arah kemerdekaan. Golongan ini tlh menubuhkan pertubuhan2 utk menentang penjajah dan juga
menjadi pemimpin kpd pertubuhan itu. Di Vietnam, penubuhan Parti Kebangsaan
Vietnam(VNQDD) PD 1925-1930 tlh diasaskan oleh Nguyen Thai Noc di Hanoi.
Penubuhan VNQDD,bertujuan utk melakukan revolusi nasional dgn menggunakan
tenaga tentera utk menggulingkan system feudal Perancis semata2 ingin menjaga
kebajikan rakyatnya dr penderitaan hidup. Selain itu pertubuhan ini juga ingin
mewujudkan Vietnam sbg negara republik demokratik. Di Indonesia pula, Parti
Nasional Indonesia(PNI) tlh ditubuhkan oleh Sukarno pd 1927. Ia dianggotai oleh Dr. Tjipto Mangkunkusumo, Dr.
Sartono dan Sunarjo. Matlamat pertubuhan ini ialah utk menyatukan semua parti
politik bg mencapai perpaduan rakyat serta mewujudkan semangat kebngsan.
Sukarno juga tlh mengamalkan sikap tdk mahu mengikat diri dgn perjuangan
kominisme. Pertubuhan ini juga tdk bekerjasama dgn Belanda. Pertubuhan ini juga
berperanan dlm menyedarkan mskt utk menentang penjajah dan menuntut kemerdekaan.
Di Myanmar juga terdpt satu golongan intelektual yg berperanan dlm kemerdekaan
Myanmar iatu golongan Thakin. Golongan ini tlh menyatukan dan memimpin mskt
Myanmar utk menuntut kemerdekaan dr penjajah. Selain itu, Thakin juga tlh
menubuhkan beberapa pertubuhan bg mendptkan sokongan dr para petani bg
meningkatkan kegiatan ekonomi msktnya. Pd 1938, Thakin Mya tlh menubuhkan
Pertubuhan Petani2 Burma dan mencdgkan beberapa pembaharuan cukai utk membantu
petani. Pd 1940 pula Thakin Ba Swee tlh menubuhkan All Burma Trade Union
Congres. Ia bertujuan utk menyelaraskan kegiatan pertubuhan2 buruh dan
menentang pemerintahan British. Golongan Thakin juga tlh melancarkan beberapa
siri permogokan pekerja2 pengusaha minyak dan pengangkutan sungai pd 1939- 1940
bg menuntut kenaikan gaji dan syrt2 pekerja yg baik.
Peranan seterusnya ialah membantu dlm
menyatupadukan rakyat. Di Myanmar, gerakan kesedaranya turut melibatkan
golongan terpelajar spt Aung San dan rakan2 nya. Mereka tlh menamakan diri mereka sbg golongan
Thakin @ Tuan. Pelbagai aktiviti tlh diadakan bg menentang penjajah dgn menjadikan
diri mereka sbg alat utk menyatukan rakyat bg menuntut kemerdekaan. Kejayaan
golongan ini blh dilihat melalui perubahan sentimen nasionalis dlm arena
politik. Dlm proses menuntut kemerdekaan golongan ini tlh melancarkan beberapa
siri permogokan bg membantah tindakan disiplin yg dikenakan ke atas pelajar di
Universiti Rangoon. Manakala di India pula, golongan intelektual turut
berperanan dlm menyatukan rakyatnya utk menuntut memerintah sendiri. Ini krn
mereka beranggapan budaya dan pemikiran barat akan memusnahkan budaya dan
tradisi hindu. Maka lahirlah beberapa nasionalis India yg terdiri drp B.G. Tilak dan Lajpat
Raj. Mereka merupakan pemimpin kumpulan radikal yg menentang Akta Pembahagian
Benggala dan mempercayai bhw kemerdekaan akan
dicapai melalui penyatuan rakyat. Pd 1915, Mohandas Karam Chand Ghandi
tlh menyertai India. Beliau tlh mengamalkan dasar tdk bekerjasama dgn british
dan turut serta dlm usaha menuntut hak org2 india dgn cara yg baik.
Golongan intelektual ini turut membantu ke
arah pembaharuan dan permodenan. Di Indonesia, Raden Adjeng Kartini tlh
memainkan peranan dlm memperjuangkan ketidakadilan dan penindasan penjajah
Belanda ke atas rakyat Indonesia. Selain itu, beliau turut memulakan gerakan
kesedaran nasionalis kebudayaan Indonesia. Oleh itu, beliau tlh menubuhkan
sebuah sekolah bg anak2 perempuan pegawai2 Indonesia. Ia bertujuan utk
meningkatkan dan memajukan kaum wanita dr pelbagai aspek terutamanya
pendidikan. Beliau turut menyatakan agar wanita diberi kebebasan dr belenggu
tradisional dan perlu diberi pendidikan.
Oleh itu, beliau tlh merangsang pergerakan nasionalis kebudayaan Indonesia.
Kemunculan beliau melambangkan bermulanya gerakan nasionalis di Indonesia.
Manakala di China, golongan intelektual in tlh menganjurkan beberapa
pembaharuan berasaskan sentimen yg lebih bersifat nasionalisme dan patriotisme
melalui Gerakan Mental(1917). Hu Shih merupakan seorang tokoh yg menyumbang dlm
aspek bahasa. Beliau tlh memperkenalkan bahasa muda iaitu Bahasa Mandarin (Pai
Hua) utk menggantikan bahasa cina lama yg sukar difahami. Selain itu,
universiti turut memainkan peranan sbg
pusat intelektual dimana penuntutnya mendpt inspirasi dr para pensyarah msg2.
Ini tlh membawa kpd Gerakan 4 mei. Gerakan ini merupakan usaha utk memulihkan
maruah negara China sbg sebuah negara yg bertamadun dan terkenal dgn gelaran
“Middle of Kingdom”. Peperiksaan Perkhidmatan Awam juga tlh dihapuskan. Dgn ini
tlh memberi peluang kpd penuntut utk menyertai perkhidmatan awam dgn lebih
ramai.
Di samping itu, golongan ini turut
membantu mengusir penjajah dgn cara pemberontakan. Di Myanmar berlaku satu
pemberontakan yg dikenali sbg Pemberontakan Tharawaddy(Myanmar Hilir) pd Dis
1930. Ia tlh diketuai oleh Saya San yg merupakan seorg bekas sami Buddha yg bergelar
Pongyi dan berfikiran politik. Pemberontakan ini diadakan bertujuan utk
mendptkan kembali tanah dr tangan ceti2 India. Mereka turut ingin menggulingkan
pemerintahan British dan mengembalikan semula keagungan agama Buddha.
Pemberontakan ini tlh berjaya meresap hingga ke sebahagian besar Hilir Myanmar.
Pemberontakan ini tlh berjaya dipatahkan dan Saya San tlh ditangkap dan
dijatuhkan hukuman bunuh pd 1931. Pembunuhan ini tlh menyemarakan lagi semangat
kebangsaan diklgn rakyat Myanmar.Di China pula, tlh berlaku Pemberontakan
Boxer(1850-1864) yg merupakan tindakbalas org china kesan dr tekanan penjajah.
Bg mskt China,mereka mengelarkan pemberontakan ini sbg “I Ho Chuan” yg
bermaksud keadilan,keharmonian dan mengamalkan seni mempertahankan diri.Mskt
barat pula menggelarkan sbg Boxer krn mereka mengamalkan latihan jasmani hingga
menjadikan seseorg itu kebal( disertai ilmu sihir). Gerakan ini juga bertujuan
utk menentang British dan Jepun serta org cina kristian yg dianggap sbg
pengkhianat bangsa. Di China juga, terdpt segolongan intelektual yg terdiri dr
Kang Yu Wei, Liang Chi Chao tlh mengutarakan idea2 radikal spt system
pemerintahan raja berpelembagaan dan kerajaan berparlimen. Mereka ingin
menyusunsemula institusi2 sosial dan politik negara China berdsrkanmodal barat
spy memodenkan dan memperthnkn negara China drpencerobohan brt ttpi gagal.
Intelektual China yg berjaya menggulingkan Dinasti Manchu dan menghapuskan
pemerintahan beraja ialah Dr. Sun Yet Sen. Beliau berpendpt yg pemerinthn
beraja sudah ketinggalan zaman dan menubuhkan Tung Meng Hui pd 1905 di Tokyo.
Tujuan beliau ialah utk menubuhkan sebuah negara republik. Beliau tlh memungut
wang dan mengrekrut sukarelawan utk melaksanakan pemberontakan di China. Stlh itu beliau tlh beri ceramah ttg
pemberontakan nasionalisme melalui akhbar dan meminta bantuan dr luar spt Rusia
serta menubuhkan KMT.
Selain itu, golongan ini turut membantu
dlm membangkitkan semangat nasionalisme melalui hasil tulisan. Di Filipina,
Jose Rizal byk memberi kesedaran kpd rakyat Filipina mengenai penindasan yg
dilakukan oleh Sepanyol terhdp mereka. Corak penentangan beliau blh dilihat dlm
2 bentuk iaitu penulisan yg bersifat gerakan propaganda menerusi penghasilan
novel dan puisi serta kaedah berpolitik. Antara novel yg tlh dihasilkan ialah
Noli Me Tangere dan El- Falibusterismo. Kedua2 novel ini menceritakan ttg
penderitaan rakyat Filipina dibwh penjajahan Sepanyol serta mengkritik
kesatuan2 agama. Selain itu, beliau turut menyumbangkan karya2 majalah dan
akhbar iaitu La Solidaridad pd 1889. Manakala di China pula, Chen Tu- Hsiu
memainkan peranan dlm menyemai semangat nasionalisme diklgn mskt cina. Idea2
beliau disalurkan melalui majalah ‘New Youth” utk memulihkan keadaan di China
dgn membuang ajaran2 lama. Beliau berpendpt yg ajaran lama tdk berguna dan
harus dibuang. Manakala belia cina digesa utk baiki keadaan dgn mengambil sikap
lebih terbuka, progresif,liberal dan praktikal.
Dr aspek agama, golongan agama tlh
memainkan peranan dlm mendaulatkan kembali agama mereka dgn mengamalkan sikap
anti- kristian. Di Myanmar, golongan Pongyi( sami2 Buddha) tlh menuntut pihak
British agar menanggalkan kasut apabila memasuki Pagoda(kuil). Hal ini krn
Brtish tlh mencemarkan mencemarkan dan melanggar peraturan kuil di mana stp
pengunjung dikehendaki membuka kasut. Perbuatan ini tlh mencemarkan kesucian
rumh ibadat mereka. Oleh itu, mereka tlh berjuang utk menyedarkan mskt ttg mslh
kasut yg mencemarkan identiti dan maruah
Myanmar. Manakala di china, golongan sami2 Buddha tlh bangkit utk menyedarkan
mskt ttg penjajah yg tlh menganggu dan menjejaskan agama mereka. Usaha
menyebarkan agama kristian oleh mubaligh pd 1890-an tlh dittg oleg sami2 Buddha
krn berttgan dgn falsafah dan amalan tradisi China. Perasaan benci ini semakin
bertambah apabila ramai org cina menganut agama kristian malahan mereka diberi
perlindungan dan keistimewaan. Selain itu, adat2 lama spt menghulur bantuan
kewangan ktk hari perayaan tlh dilupakan. Oleh itu, golongan ini tlh mengusir
mubaligh kristian dgn menyedarkan mskt cina.
Agama turut berperanan menyatukan mskt
Asia. Di Indonesia agama islam dianggap sbg agama perpaduan krn 90% penduduknya
beragama islam. Dgn ini rakyat Indonesia dpt melupakan perbezaan kebudayaan,
keturunan serta semangat kewilayahan. Golongan ulama spt Hj. Agus Salim dan
Abd. Muis tlh sedarkan mskt ttg pentingnya perpaduan. Muhammadiyah dan Sarekat
Islam merupakan pertubuhan yg membela agama dan jihad islam. Saudagar Batik
Indonesia tlh menubuhkan Sarekat Dagang Islam utk lindungi mereka dr ditindas
org cina. Pertubuhan ini tlh gunakan islam sbg lambang penyatuan semua saudagar
Indonesia demi menentang saudagar dan peminjam cina yg selalu menindas mereka.
Pd 1912,Sarekat Dagang Islam tlh dikenali sbg sarekat islam dan berjaya menarik
ramai org Indonesia dr golongan reformasi utk menyertainya. Ramai org Indonesia
menganggap yg pertubuhan ini merupakan langkah awal menentang org kafir iaitu
Belanda. Di Thailand pula, agama Buddha
pula dianggap sbg agama penyatuan dan perantaraan rakyat. Semasa pemerintahan
Raja Vajiravudh, agama Buddha tlh dihidupkan semula dan digunakan sbg alat
penyatuan . peranan agama dlm aspek ini dititikberatkan sms Pibun Songgram.
Beliau tlh menegaskan bhw penganut agama Buddha adalah patriot agama yg sebenar
menyebabkan ramai org kristian thai memeluk semula agama Buddha. Di Filipina
agama kristian tlh bantu satukan mskt Filipina. Pentadbiran Dela Torre tlh
hapuskan udg2 sekat kebebasan akhbar dr bersuara. Diskriminasi sering dilakukan
oleh paderi Sepanyol terhdp paderi Filipina. Ini membawa kpd timbul rasa tdk
puas hati dan menuntut keadilan membawa kpd paderi Filipina bangkit utk
membantah spt yg dilakukan oleh paderi Mariano Gomez, Jacinto Zamora, Jose
Guevera dan Jose Burges.
Agama turut beri perubahan kpd sistem
politik di mana golongan Pongyi yg merupakan golongan yg berpengaruh diklgn
petani2 Myanmar tlh menjadi alat utk meniup semangat nasionalisme kpd petani di
luar bandar. Golongan ini turut terlibat secra langsung dlm membentuk unit2
politik di kws kg dan pedalaman. Mereka bertindak sbg pemimpin melalui unit2
berpolitik dan gerakan nasionalisme. Antara tokoh yg berjuangkan politik dan
negara ini ialah U Otama dan U Wisara . golongan ini tlh gunakan Baktik2 agama
dlm usahanya menanamkan kebencian mskt Myanmar 1909 pula, Persatuan Belia
Buddha yg di tukar kpd Majlis Am Persatuan2 Burma. Pembabitan golongan Pongyi
dlm gerakan nasionalisme Myanmar semakin ketara antara 1916-1935. Golongan ini
ingin menegakkan semula pengaruh agama Buddha dlm mskt Myanmar. Malahan mereka
tlh menguasai perjuangan nasionalis Myanmar pd era 1920- an. Di Indonesia pula,
penubuhan Sarekat Islam yg terhdp British.
Di samping itu, agama turut mendorong utk menubuhkan persatuan2 bg
menentang penjajah. Di Myanmar, Persatuan Sasanadara tlh ditubuhkan pd 1897
oleh U Shway Thwih di Mandalay. Pd dipimpin oleh Hj Agus Salim pd 1882-1934
bertujuan utk memajukan keptgan islam dan kedudukan sosioekonomi rakyatnya bersama
kerjasama program kebajikan kerajaan Belanda. Namun ia menjadi popular stlh
mengkritik kerajaan Belanda yg gagal memperbaiki ekonomi rakyat Indonesia.
Pertubuhan ini turut mnuntut penghapusan buruh kanak2 dan buruh paksa serta
kemudahan lain. Bermula pd 1917 pertubuhan ini tlh memperjuangkan kemerdekaan
penuh Indonesia.
Peranan seterusnya ialah dlm pembaharuan
agama. Di India terdpt beberapa golongan agama yg berperanan mencetuskan
kesedaran nasionalisme spt Ram Mohan Roy, Parthanan Samaj dan Arya Samaj. Ram
Mohan Roy merupakan perintis gerakan agama dan pembaharuan sosial di India pd
abad ke- 19. beliau sering dianggap sbg org moden pertama di India. Beliau
berpendpt yg agamah Hindu harus terima pengaruh luar yg tdk berttgan dgn
ajarannya. Selain itu, kesan tamadun barat tlh buat org India yg berendidikan
inggeris menyoal akan sahnya idea2 dan tradisi mereka utk buat satu penilaian
semula terhdp nilai2 mereka sendiri.Mereka tlh kritik kepercayaan karut dan
dongeng yg menyelubungi agama Hindu. Pd
masa yg sama kesusasteraan dan ilmu sains inggeris tlh tunjuk kpd org
hindu nilai2 tulisan purba mereka sendiri dan beri mereka satu perasaan
perpaduan kebangsaan menentang kebudayaan barat. Manakala,di China Hung Hsiu-
Chuan tlh lahirkan agama baru berasaskan ciri2 agama kristian. Beliau tlh
gabungkan beberapa unsur agama kristian dgn agama yg sedia ada. Beliau turut
menganggap ttg perlunya pembaharuan dlm kehidupan . dgn ini mskt anggap yg
agama ini dpt baiki hidup mereka. Hung pula gunakan sokongan ini utk gulingkan
Kerajaan Manchu dlm usaha sedarkan msktnya utk ttg penjajah dan Kerajaan
Manchu.
No comments:
Post a Comment